Zeven tips die samen werken

De ‘klik’ tussen mensen is interessante materie. Zo-ook bij een relatie tussen een ondernemer en creatief. Betrokken, vriendelijk, opdringerig, serieus, dominant … naast ervaring speelt het karakter van de opdrachtgever een onvoorspelbare rol hoe lang een ontwerpopdracht kan gaan duren. We geven zeven waardevolle tips voor een duurzame relatie met uw creatief.
Een (nieuwe) samenwerking tussen ondernemer en ontwerp(st)er levert standaard een aantal hobbels op. Zo bepaald de opdracht weliswaar het aantal benodigde uren die de creatief nodig heeft. Maar die inschatting kan serieus verbleken wanneer duidelijk wordt met wie er zaken wordt gedaan.“Ja maar hoor eens, dat is toch het probleem van de ontwerper als er een vaste prijs is afgesproken?” En zo ziet een zakelijke partij het dan ook … Maar dat botst weer met de creatief, die zich gedwongen voelt om de onervarenheid van de ondernemer voor z’n rekening te blijven nemen. Onhaalbare deadlines en planningen, verloren tijd, onbetaalde inkomsten en botsende ego’s… zo’n werkverhouding kan uitgroeien tot één grote ergernistoeslag op een opdracht.
Ik heb het hier dus ook niet over een ‘extra uurtje’. Uit de kampvuurgesprekken met collegae begint het standaard vanaf vijftien procent tot maar liefst het dubbele aan meerwerk. Dat is meestal ook meteen de grens om een opdracht en relatie gezamenlijk te beëindigen omdat ze er niet meer uitkomen. Voor veel ontwerpers zijn dit soort situaties redenen om op uurbasis te werken. En daar valt wat voor te zeggen. Het is namelijk wel zo eerlijk naar iemand toe die wel ‘lekker aanlevert’ en hetzelfde of … eigenlijk minder zou moeten betalen.
Interessant genoeg om hier eens dieper in te duiken en te onderzoeken waar de valkuilen zitten. Met als resultaat zeven egoloze tips voor een succesvolle samenwerking én een fraai eindresultaat. Wat zelfs minder hoeft te kosten.

1 Lever compleet aan

Een ontwerper zal door middel van tekst, beeld en ingewonnen informatie blijven streven om een harmonische uitkomst te presenteren. “Ik stuur je alvast wat tekst, dan kun je beginnen” “ach, zet er maar een plaatje in, die foto’s komen later wel” kondigen meestal iets heel anders aan … zoals ingrepen en correcties.
Hoe lang wordt de tekst? Wat staat er in? Tabellen, opsommingen? Is de uiteindelijke foto liggend of staand? Geschikt om vrijstaand te maken?
Wanneer je dat, als toeleverancier, zelf ook niet weet, zal je ontwerper er ook niks mee kunnen. Hij/zij zal capabel genoeg zijn om vanuit het niets, toch iets te kunnen maken maar het inlevingsvermogen zal eindigen als het aanleveren een healing dreigt te worden. Het risico is namelijk groot dat men het gemaakte voorstadium “toch niet zo had voorgesteld” en toch “echt wat anders bedoelde”.
Ontwerpen is net koken. Niemand kan tomatensoep maken zonder dat de juiste ingrediënten klaar liggen. En om groentesoep vragen als er tomatensoep wordt bereidt werkt niet echt lekker. Hoe beter er wordt overgedragen, des te minder kans op communicatieruis en fouten. Het zorgt absoluut voor een beter eindresultaat. Beloofd.

2 Clusteren
Opmerkingen, correcties of andere input; verzamel ze en gebruik hiervoor de juiste kanalen. Maak een fysieke afspraak om bijvoorbeeld je gevoel omtrent het ontwerp te bespreken. En pak vooral de telefoon wanneer iets om begeleiding vraagt. Het klinkt allemaal logisch, maar toch …
Correcties via de telefoon zijn (onaangekondigd) daarentegen weer niet handig. Uw creatief zal niet enkel-en-alleen met uw project bezig zijn en klaar zitten. Verzamel ze dus naar één overzichtelijke mail.
Onthou dat een ontwerpproces in eerste instantie vragen zal oproepen die een ontwerper weliswaar aan zijn/haar kant kan dichttimmeren, maar u blijft degene die voor antwoorden kan zorgen of de voor u gemaakte keuzes moet goedkeuren.

3 Wees kritisch, maar blijf bij je leest
Iedereen heeft een mening over een ontwerp. Opdrachtgevers gaan wel eens een stapje verder door zelf op de ontwerpstoel te klimmen.
Dat zegt niet altijd wat over de kwaliteiten van de ontwerper. De ondernemer wil misschien van nature de leiding (over)nemen of heeft wat dominante trekken. Maar sommige mensen zijn ook gewoon respectloos. Want terwijl een tandarts of loodgieter rustig ongestoord kan werken vraagt je ontwerper zich op zo’n moment af waarom hij/zij nu eigenlijk wordt ingeschakeld.
Hoe zal het staan met een paarse of gele ondergrond? En laat de allereerst gekozen kleur nog eens even zien? En als je de tekst nou eens rechts, links of onderop neerzet? Probeer anders eens de letters onder elkaar. En dan met groene letters. En andersom. 


Een beetje creatief heeft een flinke scholing en werkervaring waardoor hij/zij echt wel weet waarom een rood logo op een blauwe ondergrond niet werkt, welke letter niet geschikt is als bodytekst en dat ‘mooi of lelijk’ niet bestaat. Begrijp dat het stadium waarin u zich als opdrachtgever bevind, door de ingezette creatief al jaren gepasseerd is. Verdiep u zonodig vooraf in de ‘stijl’ van de ontwerper.

4 Less input = more output

Veel opdrachtgevers denken dat een goed product pas ontstaat door heel veel input. Waarna de opdrachtgever, door de overkill aan meningen, zoveel vragen heeft dat deze geen antwoord meer ziet. Men vergadert er op los, verliest de oorspronkelijke opdracht uit het oog en laat het ontwerp aanpassen tot een slap aftreksel van wat-het-kon-worden.
Benoem 3 of 5 mensen (inclusief uzelf) tot het projectteam en laat het dat wezen. In sommige gevallen is het zelfs beter dat er gewoon ‘iets’ tot stand komt dan dat er maar wordt vergaderd, gepraat en uitgeprobeerd. Evolueer in een later stadium verder op dat eerste ‘iets’ wat een referentiepunt wordt. Blijf vooral niet hangen in dat wat-het-nog-moet-gaan-worden.

5 (On)gewenst oponthoud

Een ontwerp zal inhoudelijk aan alle kanten logisch moeten kloppen om in een oogwenk te kunnen communiceren. Een ontwerper zal beroepsmatig het grote geheel in de gaten willen houden en onlogische zaken aan de kaak stellen.
Dit varieert van de schrijfwijze van telefoonnummers tot aan visies die eigenlijk buiten de opdracht vallen (zoals beleid en besturing). Het zal, hoe dan ook, discussies tussen bedrijf en creatief opleveren waar de afgevaardigde opdrachtgever heerlijk tussen zit. Als dat goed voelt en het uw bedrijf verder helpt, ga er dan vooral mee door. Maar het kan de opdracht flink stagneren doordat de zaak even flink op z’n kop wordt gegooid. En dat gaat heel erg slecht samen met deadlines.

6 Gebruik je ontwerper waarvoor die is

Een zzp-(ontwerp)er kan veel meer dan dat. Het varieert van postbesteller, secretaresse, personal coach tot sociale werkplaats, psycholoog, entertainer of koerier.
Het is (ook) aan u hoeveel u gebruik maakt van deze andere diensten. Als iemand z’n ontwerper vraagt om zelf contact met een afdeling op te nemen want u moet nu echt weg … of naar een mail van 2004 laat zoeken waarin het betreffende plaatje ergens moet staan … is het niet vreemd als dit soort nevenactiviteiten de rekening halen. Ga er in ieder geval niet altijd van uit dat de hoeveelheid ‘vijf minuutjes werk’ er standaard bijhoren.

7 Ervaring = beloning?

Bent u ondertussen al zover? Doe er dan uw voordeel mee en bekijk waar u wat kunt betekenen. Praat eens met uw creatief hoe hij/zij werkt en krijg inzicht in een ontwerptraject. Ga voor een beter eindresultaat. Denk, met name bij grotere projecten, eens aan werken op basis van tijdregistratie. Wanneer uw creatief hierdoor uw website in minder uren weet te realiseren dan standaard het geval is, hoeft het immers niet ten gunste van één partij uit te vallen. Zoek naar eerlijkheid, vertrouwen en de ‘klik’. Mocht het dan een keer aan de creatieve kant wat langer duren dan gepland, weet u tenminste dat hij/zij weer het uiterste heeft gedaan voor u.

A designer is for life, not just for christmas cards
: ) Frank

© 2016 idonuts

Over idonuts | Voorwaarden