Waarom idonuts web + print

Voor wie is idonuts interessant?

De multimediawereld zit boordevol ‘stations’ waar vanuit u een web- of printopdracht kunt laten vertrekken. Reclame-, Marketing-, Communicatie-, Media- of PR-bureau’s, DTP- en ICT-ers, Junior-, Senior-, Art- of Creative Directors, Concept- Graphic- en Multimedia Designers … en dan zijn dit nog begrijpelijke functies waarmee iedereen zich wil onderscheiden.
Het aanbod is enorm, maar de meeste uiterlijke verschillen verdwijnen al snel bij een mogelijke opdracht. Men zal u wat graag en overal mee van dienst kunnen zijn; al dan niet door zaken uit te besteden. Alleen zit u uiteraard niet te wachten op tussenstations. Het werkt vertragend en kosten vallen alleen maar onnodig hoger uit door provisies. Maar ja, hoe kunt u dat weten? Wat kunt u daar zelf aan doen? Bij wie begint u?

ruisRuis
Een manier om ongewenste tussenhandel uit te sluiten is om als onderneming zoveel mogelijk de touwtjes in eigen hand te nemen door rechtstreeks met (losse) toeleveranciers zaken te doen.
Een ontwerpproces blijkt alleen een andere tak van sport dan een bedrijf besturen. Veel ondernemers denken namelijk dat een geweldig product ontstaat door erg veel mensen bij elkaar te brengen; met als gevolg één grote hoop ruis.
Dat gaat meestal volgens het volgende recept:

  • Men neme een aantal mensen vanuit een bedrijf dat ‘het team’ vormt en zich met de opdracht bezig houdt.
  • Voeg hieraan de expertises toe die men niet ‘in huis’ heeft. (Marketing, vormgeving, fotografie, drukker, etc.)
  • Serveer de diverse ontwerp stadia op een breed klankbord aan collega’s en/of bestuursleden.
  • Voeg naar smaak een flinke hoeveelheid mail- en telefoonverkeer toe.
  • En maak het geheel af met wederzijdse kennissen, vrienden of familie.

Et voilà, ruis. Nog voordat er een ontwerp op tafel ligt is er een overkill aan goedbedoelde input en meningen die richting directie of opdrachtgever opkruipt. En terwijl deze zich opnieuw beraadt over welke-weg-nu-te-volgen begint de oorspronkelijke opdracht zodanig af te wijken dat men al zoekende in een fase beland van oponthoud, wijzigingen, onkosten en ergernis. idonuts zal u te allen tijde willen helpen om valkuilen als deze voor te blijven. Niemand is gebaat bij een eindproduct vol compromissen. U niet, ik niet, maar de uiteindelijke klant of doelgroep ook niet.

Apenheuvel
Nog voordat een uiteindelijke doelgroep dus ook maar iets zal zien, duwen en trekken diverse krachtvelden aan datgene-wat-tot-stand-moet-komen. En met name de aangetrokken externe specialisten zullen hun bestaansrecht hierin willen rechtvaardigen; ze worden immers niet voor niets ingehuurd. Maar met zoveel overlap aan kennisgebieden is dat vragen om problemen.

Zo vindt de communicatiemeneer toch echt dat het naar links én blauw moet, maar ja … de klant had nog zo gezegd “geen koude tinten en geen felrood” (want dat vind z’n vrouw een rotkleur) … dus de mevrouw van de marketingafdeling (en de vriendin van z’n vrouw) zegt dat het ‘lime’ en onderop moet … en daar snapt de ontwerper weer helemaal niks van want die had het toch ‘huisstijloranje’ gemaakt en het in het midden neergezet?
fraaiontwerpEn natuurlijk heeft iedereen gelijk! Dus komt het er op neer om de opdrachtgever zo goed mogelijk te overtuigen welke aap er op de heuvel moet zitten. En wanneer dit maar overtuigend genoeg gebeurd, ziet de opdrachtgever niet dat de bijdrage van Bokito voornamelijk op de factuur terug te vinden is. En dat is natuurlijk serieus knap, maar het heeft nog weinig te maken met de uitvoering van de opdracht.

Less = More
Geen twee mensen op aarde krijgen gelijktijdig hetzelfde idee. Je kunt een idee of concept aanvullen maar ook tijdens enorme brainstormsessies zal één persoon de basis leggen voor ‘het concept’.
Ik ben er ook van overtuigd dat iemand die zijn ideeën zelf kan verbeelden én deze praktijkgericht weet te realiseren een uitstekende keuze is voor een opdrachtgever. Een uitvoerend creatief is als maker tenslotte degene die de meeste controle heeft tussen concept en realisatie.

Kan ik u helpen?
Mijn naam is Frank van Veen en ik mag mij inmiddels een ervaren ontwerper noemen. Ooit gestart onder mijn eigen naam, maar met het uitbreiden van het dienstenpakket en netwerk werk ik sinds 2002 onder de bedrijfsnaam idonuts.
Mijn motto is een bedrijf is zo goed is als degene die u helpt. Qua bedrijfsvorm ben en blijf ik hierom uiterst bewust een zzp-er die in directe samenspraak met de klant wil samenwerken. Dat vraagt om wat vertrouwen maar ik beloof waar voor uw geld. Simpelweg omdat het eindresultaat van uw opdracht mijn werk en passie is.

 


© 2016 idonuts

Over idonuts | Voorwaarden