Een uniek gemiddeld ontwerp

verwachting“Ik wil een site”: begon de opdrachtgever. “Mijn eigen site”. “Dus in een eigen stijl die uniek en onderscheidend is; net zoals mijn bedrijf. En al vind ik het moeilijk te omschrijven waarin dat zit… de site zal er herkenbaar door zijn; anders-dan-de-rest. Je moet denken aan kernwoorden als klasse, vernieuwend, modern en fris.”
logootjes“Heb ik je zo een beetje goed gebriefd? Kun je mij een offerte hiervoor geven? M’n logo heb ik overigens al laten maken, dus die kunnen we als basis nemen voor de rest van ‘de huisstijl’. En als we nou voor de website net zo’n template nemen die m’n grote concullega’s gebruiken… zijn we al een heel eind in de richting; toch? Voor de teksten pakken we dan de bestaande teksten uit de flyer die we dan aanvullen met nieuw stockmateriaal. Hoeft het allemaal niet zo lang te duren of te kosten; want het meeste is er al.” “Toch?”

Het moraal van dit verhaal …
Als je een omelet wilt, zul je eieren moeten breken. 

Iedereen en alles is uniek.

Zo-ook deze opdrachtgever die voor z’n bedrijf kwam. Tijdens de briefing viel op hoe twee verschillende zaken werden gecommuniceerd die in de praktijk totaal niet samengaan; uniek én bestaand. ‘Uniek’ staat voor het gewenste eindresultaat. En ‘bestaand’ voor hoe dat tot stand moet komen; zo goedkoop mogelijk door middel van bestaand en/of prefab materiaal. Ook geen probleem; maar het gaat niet samen.stockphotos
templates

Verschil in denken

Wanneer iemand gewoonweg niet begrijpt hoe ‘iets’ tot stand komt, zal het de persoon ook niet lukken om een stap verder te komen. Daar is immers creativiteit voor nodig, waar een ontwerper je bij kan helpen. Het probleem binnen die samenwerking is echter dat een ontwerptraject ook als ‘een druk op de knop’ wordt gezien waardoor er weinig tot geen budget voor over is. “Ik ben een starter dus het mag niets kosten”
Die visie is nogal aan de korte kant. Wanneer je namelijk iets produceert of ontwikkelt, zal het niveau van het eindproduct bepaald worden door je inzet, ervaring en investering; waarmee ik iets van moeite bedoel. En of je dat nu zelf doet of laat doen, het vraagt om dezelfde voorwaarden om enige kwaliteit te behalen. Laat staan de beoogde ‘unieke eigen stijl’.

Duurzaamheid en houdbaarheid

Wanneer je een klus door een ander laat uitvoeren verwacht je uiteraard een beter resultaat dan jezelf kunt produceren. Dat vraagt om wederzijds vertrouwen. Qua beloning behoort je ontwerper namelijk geen overbetaalde kostenpost te zijn. Dan heb je gewoonweg ‘een verkeerde’. Ontwerpwerk koop je in als een vorm van ‘investering’ die zich laat terugverdienen; op welke wijze dan ook. Het is immers maatwerk op een opdracht waar je respons op mag verwachten.
lekkeredingenDe vraag blijft natuurlijk hoe uniek dat resultaat kan worden met veel bestaande zaken die niet of slecht matchen.
Stel dat iemand verschillende soorten eten lekker vindt. Bijvoorbeeld vissticks, aardbeienjam, pindakaas, uitjes en dropveters… Dan is het best vreemd om een restaurant te bezoeken en te vragen of de kok, uit je meegebrachte schoenendoos met lekkers, een overheerlijke maaltijd kan toveren.
Als blijkt dat de kok meegaat in dit experiment … ontdekt hij alleen dat de vissticks en de pindakaas al enige tijd over de houdbaarheidsdatum zijn. Maar wat hem echt zorgen baart is dat groenwitte laagje over de jam dat niet echt verantwoord is. Zijn aparte klant ziet dat anders, heeft het over schimmelfromage, en dringt er toch op aan dat hij het hiermee moet doen. Enigszins morrend dat hij hier in is ehh… ingestonken, legt de chef zich er bij neer en gaat alsnog z’n professionele best doen om er wat van te bakken. Tot het grote moment daar is … Als eindelijk het langverwachte gerecht geserveerd wordt neemt de klant een hap en het smaakt naar … Gatverrr! Dit is het meest smerige… ‘… en het ligt aan die eikel, die niet kan koken … en hoe durf je hier geld voor te vragen!’.

De vormfluisteraar

Op basis van een werkwijze met te veel prefab en/of slecht matchende ingrediënten kun je van een kok of ontwerper niet verwachten dat er voldoende maatwerk uit voortkomt. Laat staan dat ‘unieke’ dat een opdrachtgever voor ogen heeft. En voor de goede orde; er niks mis met prefab materiaal. idonuts maakt ondermeer ook low budget sites op basis van wordpress templates en stockmateriaal. Het gaat om het verwachtingspatroon die mensen hebben.
Een ontwerper als ‘vormfluisteraar’ zal dit zo goed mogelijk voor beide partijen helder moeten krijgen zodat een opdrachtgever kan begrijpen wat het meest haalbare is ‘tussen uniek en bestaand’.
uitkomstb
A designer is for life, not just for christmas cards

: ) Frank van Veen

p.s. Ga voor kwaliteit. Dus ook wat betreft je ontwerper. Er zijn genoeg geschoolde zzp-ontwerpers die hun vak verstaan en geen ‘bakken met geld’ vragen. Investeer in jezelf en je bedrijf met degelijk materiaal. Dat geeft, naast een professioneel uiterlijk, dat boven het gemiddelde uitsteekt, veel meer houvast bij het verder bouwen aan je totale identiteit.

*) Tip! Voor dit artikel heb ik stockmateriaal gebruikt. Heb je een fotoprogramma? Mooi! Als je iets meer met de foto kan uithalen ‘dan ze zomaar plaatsen’ zal het je artikel veel beter ondersteunen.


© 2016 idonuts

Over idonuts | Voorwaarden